Een kijkje van buitenaf naar onze wijk: een interieurarchitect aan het woord

15 juli 2015 | Gluren bij de buren!

Stan vd WildenbergIn gesprek met interieurarchitect Stan van den Wildenberg over onze wijk, het wonen in Leusden en de toekomst hebben we het over ‘de onrust van de schuine muur’ en ‘de cadeautjes van de Eurowoningen’.

Wonen en werken in Leusden
Stan ziet zichzelf als Leusdenaar. Hij kwam als driejarige naar Leusden, ging naar Rotterdam waar hij studeerde en kwam, na een korte tijd in Amersfoort, terug naar het dorp waar hij is opgegroeid. Hij constateert dat veel mensen dat doen. ‘Leusden heeft iets speciaals. Zeker voor een gezin met kinderen is het een veilige plek om te wonen en op te groeien’.

De reden om terug te keren naar Leusden had ook te maken met zijn bedrijf dat toen al gevestigd was in het oude gemeentehuis van Leusden. ‘Wonen en werken in het zelfde dorp; ideaal’ vindt Stan.

Eurowoningen gezichtsbepalend
Behalve het stadshuis (helaas op de nominatie om gesloopt te worden) vindt Stan dat de Eurowoningen ook gezichtsbepalend zijn voor Leusden. Stan komt er wel eens. Zeker als de zon schijnt vindt hij het er heel gezellig, Hij vergelijkt het met een camping maar haast zich daar aan toe te voegen dat hij zelf enthousiast kampeerder is. ‘Het is jammer van de vele auto’s die er altijd geparkeerd staan, dit geeft een wat overvol, benauwd gevoel. Dat de woningen in een waaier vorm zijn gebouwd geeft juist weer een gevoel van ruimte en vrijheid’. Dat is volgens Stan het unieke aan het concept.

Gluren-bij-de-buren-eelmand-trappengat-2-199x300De cadeautjes van de Eurowoningen
‘De woningen zijn geweldig: drie rechthoekige schoenendozen zonder dragende muren, die ingedeeld kunnen worden naar wens. Door het trappenhuis dicht te maken kan de warmte worden beheerst en ook geluidsoverlast worden beperkt. Stan’s ontwerpvisie is om ‘ruimten open en transparant te maken waardoor daglicht tot in de kern van het gebouw kan komen’. Door boven het trappenhuis bijvoorbeeld een solatube (een kleine glazen bol met reflectoren erin) in het dak te plaatsen, komt er ineens een enorme hoeveelheid daglicht tot op de begane grond. Dat zoiets hier kan, is een van de cadeautjes van het huis.’

Volgens Stan is de schuin lopende wand op de woonetagWildenberg 2e desoriënterend.’ ‘Buiten het feit dat deze muur ervoor zorgt dat de keuken moeilijk te plaatsen is, zorgt de muur ook voor onrust. Het is daarom altijd goed om de rechte wand als uitgangspunt te nemen. Deze rechte, lange wand, tegenover de trap, biedt veel mogelijkheden en is daarmee ook één van de cadeautjes van de woning. Daarbij kan een aantal zaken (‘dominanten’) zoals vorm en/of kleur worden toegevoegd, die dominanter zijn dan de schuine muur.’ Ook hier komt de ontwerpvisie van Stan terug. ‘Ruimte terugbrengen naar de basisvorm door de sterkste lijnen extra aan te zetten’.

sedum dakInvesteren in isolatie en duurzaamheid
Het opknappen van een Eurowoning gaat vaak gepaard met een renovatie. ‘De aluminium kozijnen zijn enorme koudebruggen, energetisch is dat slecht. Bij een renovatie is het volgens hem goed om het dak, de vloer en de voor- en achtergevel te isoleren, en om de kozijnen te vervangen.

Een dakbedekking met sedum, een soort vetplantje dat warmte uitstekend balanceert en dus warmte vasthoudt in de winter en koelt in de zomer, is een optie voor dakisolatie. Zonnecollectoren kunnen er ook prima op worden geplaatst.

De aluminium kozijnen kunnen worden vervangen door hardhouten varianten, kunststof of stalen kozijnen met dubbel of trippelglas’. [noot redactie: De Groenstichting hecht zeer aan een uniform aangezicht van de woningen.] Er kan nog veel meer worden gedaan in het kader van duurzaamheid, denk aan warmtepompen of zonneboilers. Dit vraagt wel een grotere investering.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Stan is actief in veel verschillende besturen en commissies, ook is hij vaak aanwezig bij BOL033 (Borrel Ondernemend Leusden). In plaats van alleen gezellig te borrelen besloten de ondernemers ook iets bij te dragen aan de maatschappij. In maart 2015 werd het project ‘BOL werkt acht uur over’ met succes afgesloten. Dit project houdt in dat eens per jaar een aantal ondernemers BOL om advies kan vragen. De 40 ondernemers van BOL denken vervolgens na over een oplossing. Zo adviseerden ze VVV Leusden om met een ‘VVV caravan’ bij allerlei evenementen Leusden als fiets- en wandelgemeente te promoten.

Vrijwilligerswerk belangrijk met oog op de toekomst
Stan is verder een actieve vrijwilliger. Zo is hij initiatiefnemer van het jaarlijkse Leusden Jazz waarvan hij de eerste drie jaar voorzitter was. Vrijwilligersfuncties hebben volgens hem  een enorme toegevoegde waarde, zoals sociale betrokkenheid en het onderhouden van een netwerk.

Nicolette Dekker

bestuur@groenstichting.nl