Een kijkje buiten de wijk: in Alandsbeek

29 april 2015 | Gluren bij de buren!

In de rubriek ‘Gluren bij de buren’ zijn tot nu toe letterlijk onze buren, mensen van binnen onze wijk aan het woord gekomen. Het gaat dan over onderwerpen die voornamelijk in de wijk spelen of onze huizen betreffen. Dit jaar (2015) viert onze wijk haar 45-jarig jubileum. Een mooi moment om eens te kijken naar aangrenzende wijken, en een aantal medebewoners van Leusden aan het woord te laten. Aan hen de vraag hoe zij tegen onze wijk aankijken, maar ook hoe zij het wonen in Leusden ervaren en hoe zij de toekomst zien.

De bekende ski-dak woningen in Alandsbeek

Aan het woord is Robin Hartogsveld uit de wijk Alandsbeek:
“Mensen die als kind zijn opgegroeid in de Eurowoningen komen als ze toe zijn aan het kopen van een huis of het stichten van een gezin, vaak terug naar de plek waar ze goede herinneringen aan hebben.” Dit geldt overigens niet alleen voor de Eurowoningen.

Terug naar waar je vandaan komt
Robin kwam als kleuter in Leusden terecht, en heeft als kind op meerdere adressen binnen de gemeente gewoond. Na wat omzwervingen in zijn studietijd vestigde hij zich in Nieuwland.Na vier jaar kochten hij en zijn vrouw het huis in Alandsbeek. Belangrijke beweegredenen waren meer ruimte, scholen in de buurt en de parkachtige omgeving. “Een buurt van waaruit je de kinderen het huis uit ziet gaan”, zo omschrijft Robin het. Het huis moest grondig worden gerenoveerd en omdat hij veel zelf doet, is het nog steeds niet af.

Bedrijf aan huis
Robin werkt als ambulancechauffeur en heeft een klein eigen bedrijf, een 3-D animatie en video productie bedrijf, waarvan de werkzaamheden uit huis worden gedaan. Zijn vrouw heeft een schoonheidssalon aan huis. De bedrijvigheid in onze wijk spreekt hem dan ook aan. In Alandsbeek zijn  veel minder bedrijven aan huis dan in Park Rozendaal.  De huizen zijn er niet zo geschikt voor. Alleen de garage komt hiervoor in aanmerking. Hier en daar is er een naai atelier of een nagelstudio, meer niet.

Huizen in Alandsbeek

Wijkactiviteiten In Alandsbeek
Het vroegere wijkplatform Alandsbeek is overgegaan in Buurkracht Alandsbeek. Het is de bedoeling dat vanuit dit initiatief wijkactiviteiten worden georganiseerd. Zoals overal is het vinden van vrijwilligers die zich belangeloos willen inzetten niet eenvoudig. Er wordt gestreefd naar een structuur met commissies, zodat niet ieder initiatief afhankelijk is van de actie van één vrijwilliger. Tijd is daarbij een belangrijke factor.

Parkeren bij Eurowoningen
Robin is vrijwilliger bij de brandweer, daar geldt meer dan in welke vrijwilligersfunctie ook, dat vrijwillig niet vrijblijvend is. De activiteiten bij de brandweer brengt Robin op een ander probleem van deze tijd: het gebrek aan parkeerruimte. Iedere  familie bij de Eurowoningen heeft er wel twee, soms meer, waardoor de straten vol staan met geparkeerde auto’s. Hierdoor kan de brandweer er vaak maar moeilijk door. De brandweer test de doorgang  regelmatig. Wanneer deze onvoldoende  is, wordt een briefje op de auto achter gelaten.

Mooi groen Leusden
“Leusden is een fijn dorp om te wonen, dorps en toch dicht bij de stad”, vindt Robin. “Zowel jongeren als ouderen lijken het er naar hun zin te hebben. De natuur is prachtig, de bossen, de Utrechtse Heuvelrug. Er is een grote diversiteit aan vogels. Bezoekers verbazen zich met regelmaat over wat er in de tuin te zien valt.” Het winkelcentrum De Hamershof behoeft volgens Robin wel wat aandacht. “De sfeer is verloren gegaan sinds er steeds meer grote winkels in het winkelcentrum zijn gevestigd. Kleine winkeltjes met een divers aanbod zijn veel aantrekkelijker voor dorpelingen, maar ook voor toeristen. Is er een welstandscommissie die zich bekommert om de inrichting van het winkelcentrum? Kunnen kleine winkelbedrijfjes de huurprijs wel opbrengen? Niets is zo saai troosteloos als lange, afgeplakte etalageruiten van een grote winkel in plaats van de gezellige etalages van kleine winkeltjes.”

Een blik op de Eurowoningen vanuit Alandsbeek

Blij met vriendje in de Eurowoiningen, dan kon je lekker zwemmen!
“De wijk Rozendaal is een prachtige wijk -met mooie huizen-  waar ik na al die jaren nog steeds verdwaal.  Alles lijkt op elkaar, maar dat is ook wel de charme”, aldus Robin. De platte daken lenen zich volgens hem heel goed voor het plaatsen van zonnecollectoren. Hij kan zich voorstellen dat de hele wijk wordt vol gelegd. Dit lijkt hem in het kader van duurzaamheid zeker aan te bevelen. “De Eurowoningen staan in de omgeving bekend om de jaarlijks terugkerende activiteiten als de Garagesale en Halloween.  Het hebben van een zwembad draagt wellicht bij aan de mogelijkheden om samen te komen. Als kind was je blij met een vriendje in de Eurowoningen, dan kon je lekker zwemmen”, herinnert Robin zich.