“Als je niet wilt, hoef je je buren nooit te zien. Hier gebeurt dus eigenlijk nooit iets. Heerlijk!“

22 mei 2013 | Gluren bij de buren!

Als we de burgemeester mogen geloven, zal Leusden de komende jaren weer ernstig moeten wennen aan het geluid van lawaaierige heimachines. Er gaat weer gebouwd worden! Tabaksteeg, Valleipark, Westflank; het aangezicht van Leusden zal drastisch veranderen.

Maar houden we – onder druk van bezuinigingen en projectontwikkelaars – ook nog een beetje oog voor de kwaliteit van de bebouwde omgeving? Behoudt Leusden zijn identiteit? En wat is dat eigenlijk, de identiteit van Leusden? Dat is de komende weken het thema van een serie artikelen in de Leusder Krant. De serie mondt uit een in debat later dit voorjaar waar de stichting ‘Architectuur Leusden’ met de inwoners van Leusden over het onderwerp wil spreken. In de vierde aflevering komt journalist-in-ruste Henk van Hoorn aan het woord. Hij woont sinds 1982 in Leusden.

Van Hoorn woont sinds 1982 in de Eurowoningen. Vorig jaar stopte hij, nadat hij 40 jaar als journalist bij de AVRO, bij de NOS, de VARA, VPRO en Radio Rijnmond had gewerkt. In 1995 werd hij hoofdredacteur van het NOS Radionieuws. Later werd hij hoofdredacteur van NOS Radio. Hij presenteert nog steeds één keer per week ‘Met het Oog op Morgen’.

“Ik heb heel lang in Utrecht gewoond. Ik had een flat tien hoog in Overvecht. Maar op een gegeven ga je rondkijken. Kennissen van mij woonden in de Eurowoningen. In die dagen waren deze huizen nog betaalbaar. Ik vind dit een aantrekkelijke wijk met veel groen.

“Ik vind het een leuk idee dat we in de wijk een eigen tennisbaan en zwembad Henk van Hoorn: Je hebt hier 100 procent privacy. Als je niet wilt, hoef je je buren nooit te zien. Hier gebeurt dus eigenlijk nooit iets; heerlijk”. Op de tennisbaan ben ik weliswaar nooit geweest en maar een paar keer in het zwembad. Het idee is leuk. Als je hier naar buiten kijkt, zie je geen mens. Hier gebeurt nooit iets; heerlijk”.

Van Hoorn: “Je zou depressief kunnen worden, omdat het zo rustig is. Maar je zit zo in Amersfoort, Utrecht of Amsterdam. Dat is aantrekkelijk. Ik heb Leusden jarenlang alleen maar gebruikt om te slapen. Het stoort me wel, gaat Van Hoorn verder, dat je in het dorp geen plek hebt, waar je op een zonnige avond kan gaan zitten en een wijntje kan drinken. Dan moet je naar Amersfoort. Een dorp begint met een centrum. Leusden heeft geen centrum of het zou de Hamershof moeten zijn. Dat is dus een winkelcentrum met vier drogisterijen en vier supermarkten”, stelt Van Hoorn. „Viér drogisterijen; het is toch niet te geloven! Ik zou blij zijn met meer speciaalzaken met kwaliteit en typisch Leusdense zaken, niet van die winkelketens.”

„Kan iemand het gemeentehuis niet eens over verven? Die paarse kleur hebben we nu wel gehad. Het is zo’n typisch jaren zeventig gebouw. Dat is dan het visitekaartje van ons centrum. Van mij hoeft de gemeente geen bioscoop of theater te bouwen.

Het zou wel goed zijn als er een ontmoetingsplek geschapen zou worden. In Franse dorpen heb je jeu de boulebanen, waar oude mannetjes samen komen. Zoiets zou leuk zijn, al was het maar voor mezelf”, lacht Van Hoorn. „Ik zou het ook leuk vinden als de café’s gecentreerd werden.”

Hij mist herkenbare gebouwen in het dorp. „Ik ben jarenlang regelmatig verdwaald in Leusden. Dat komt omdat je geen oriëntatiepunten hebt. Als je het dorp nadert, zie je dat Leusden geen silhouette heeft. Daarom lijkt het me wel goed als er op belangrijke punten opvallende gebouwen neergezet worden. Ik geloof dat het de identiteit van het dorp ten goede zou komen. Als ik eerlijk ben, vind ik dat Leusden nu geen identiteit heeft.”

„Waarom willen gemeenten toch altijd bouwen? Ik begrijp dat er mensen bijkomen, maar er gaan toch ook mensen dood? Ik snap al die ambities niet. Ik zeg niet dat het tragisch en vreselijk is dat straks de Tabaksteeg gebouwd wordt. Je kunt alleen wel vraagtekens bij allerlei bouwplannen zetten. Het heeft natuurlijk met geld te maken.”

Ontevreden is Van Hoorn over rond de Hamersveldseweg. „Als Leusden ergens goed in is dan is het in het verzinnen voor verkeersmaatregelen voor de Hamersveldseweg. De gemeente wil die weg onaantrekkelijk voor auto’s maken. Ik denk dat dit zo langzamerhand wel gelukt is. Dat is geen weg aanpassen, maar dat is het dorp onregelmatig verhogen. Als we de Hamersveldseweg in één keer hadden aangepakt, had dat handenvol geld gescheeld.” De entree van Leusden vanaf de A28 kan evenmin op zijn lof rekenen. „Het beeld van Leusden begint zo langzamerhand Van der Valk te worden. De rest is lelijk en onduidelijk. Dat zou je aan moeten pakken.”

Van Hoorn is niet blij met het openbaar vervoer. „Ik lees dat we met de bus moeten, maar de verbindingen zijn verschrikkelijk. Ik klaag niet, hoor. Ik neem de auto. Als je vindt dat bij een leefbare gemeente hoort dat mensen de bus nemen, moet je voor een betere dienstregeling zorgen. Van mij mag je bijvoorbeeld een lightrail over de Ponlijn laten lopen. Ik vind het ook helemaal geen probleem als die lijn doorloopt naar het centrum”, constateert hij en schiet in een uitbundige lach. The Smart Agent Company doet een onderzoek naar woonbeleven in Leusden.

Leusdenaren kunnen meedoen via de website www, smartagent.nl/Leusden. De resultaten worden gepresenteerd tijdens een bijeenkomst op maandag 23 mei

Bron: http://www.stichtingarchitectuurleusden.nl/images/activiteiten/SALBOEK.pdf

DagelijksBestuur@groenstichting.nl