Verbouwing als investering in woongenot

20 mei 2013 | Gluren bij de buren!

“Iedere dag genieten alsof alles nog net nieuw is”
Twee jaar na een intensieve verbouwing, genieten Janny en Willem met hun twee kinderen nog elke dag intens van hun huis. ‘Het voelt nog steeds niet gewoon’, zegt Willem, terwijl hij wijst op de bijzondere details van hun woning. Vooral de ingebouwde led-verlichting met verschillende kleurprogramma’s en het ronde dakvenster in het trappenhuis zijn bijzondere elementen die het huis een heel eigen karakter geven. Ook de nieuwe inrichting, met ‘de stamtafel’ en een vaste oranje bank, bevalt optimaal. Het is een heerlijk leefhuis voor hun vieren geworden, met beneden een prettige werkplek.

Voor de verbouwing:

Na de verbouwing

Licht door dakvenster:

Led verlichting

Verbouwing succesvol uitbesteed
Voor de verbouwing hebben Willem en Janny een architect in de arm genomen die paste bij hun ideeën. Wat hebben jullie zelf gedaan? ‘Niets! ‘ zegt Willem breed lachend. ‘Want ik kan een heleboel, maar klussen behoort daar niet echt toe. De grote verbouwing is geheel uitbesteed en heeft plaatsgevonden terwijl we een paar pleintjes verderop in een andere eurowoning woonden.

De verbouwing betrof de gehele benedenverdieping, het trappenhuis en de woonetage. Op de bovenste verdieping zijn wel nieuwe verwarmingselementen geplaatst en de muren geïsoleerd. De verbouwing is goed verlopen. Het spannendste moment was het binnen krijgen van het granieten aanrecht. Door een kraan opgetild naar het balkon, kwam de gigantische zware plaat met behulp veel menskracht op zijn plaats terecht.

Bedrijfsruimte in de tuinkamer
Beneden is de ruimte aan de tuinzijde bestemd voor het eigen bedrijf met twee extra grote bureaus en een pantry. Dit mini keukentje is natuurlijk ook handig voor een barbecue in de tuin. Indertijd was deze ruimte van voor naar achter één grote garage waarin twee auto’s achter elkaar pasten. Daar is nu niets meer van te merken. Janny en Willem hebben de garage terug gebracht tot een kleine berging en wasruimte. Op die manier werd de vergrote tuinkamer optimaal geschikt voor zijn functie als kantoor.

Tuinkamer voor verbouwing

Tuinkamer is nu kantoor

Maximaal geïsoleerd
‘We hebben op begane grond en de woonetage vloerverwarming laten aanleggen die voor een behaaglijke warmte zorgt. Er zijn nu geen grote temperatuurverschillen meer. Het hele huis is ook van onder tot boven geïsoleerd. De kruipruimte is volgespoten met isolatiemateriaal. Verder is er overal dubbele beglazing aangebracht en de voor- en achtermuren zijn aan de binnenkant voorzien van een dikke isolatielaag. Omdat ons huis op de hoek ligt is ook de buitenmuur aan de binnenkant geïsoleerd. De isolerende laag komt tien centimeter de kamer in en is afgewerkt met dikke houten platen en pleisterwerk. Bij de aanleg van de isolatie is gezorgd voor voldoende luchtcirculatie tussen het materiaal en de buitenmuur, om vochtproblemen te voorkomen.’