Ervaringsverhaal over een facelift van het interieur in combinatie met energiebesparende maatregelen

20 augustus 2009 | Gluren bij de buren!

Ieder interieur vraagt op zijn tijd om een face-lift. Onlangs was onze woonkamer aan de beurt en dan is het goed om serieus na te denken wat je allemaal mag en kan aanpakken ook op het gebied van
energiebesparing. Al snel werd het duidelijk dat het niet alleen om nieuwe vloerbedekking en een ander behangetje ging. Ook de radiatoren mochten aangepakt worden. Bovendien bleek dat het plaatmateriaal waar
de radiatoren aan bevestigd waren zijn stevigheid volledig kwijt was geraakt. Tenslotte waren ook de vensterbanken aan vernieuwing toe.

Met het adviesrapport ‘Energiebesparingmogelijkheden wijk Rozendaal Leusden’ ter hand gingen wij vol goede moed aan de slag.

Wat we wilden bereiken was tweeledig:

1.  een moderner interieur door o.m. effen wanden (bijv. glad gestucte open haard i.p.v. bestaande kalk-zandsteen) en strakkere raampartijen (nu nog een gedateerde vensterbank, en ouderwetse radiatoren met zichtbare leidingen), en het geheel lichter door meer gebruik van wittinten.
  2. een degelijke warmte-isolatie: destijds waren de spouwen provisorisch gevuld, maar de isolatie (tochtige ramen!) was zeker niet afdoende. En dit gekoppeld aan een energievriendelijke verwarming: de radiatoren waren meer dan dertig jaar oud, en de vrijstaande radiator aan de tuinzijde is natuurlijk ook geen voorbeeld van energiezuinig verwarmen.
  3. En als derde de uitdaging was dat wij het zelf moesten kunnen uitvoeren.

Van kalkzandsteen naar strak gestuct:

openhaard-vooropenhaard-na

Hieronder volgt een beschrijving hoe bovenstaande doelen stapsgewijs werden gerealiseerd.
Een HR-ketel en dubbel glas hadden we al een aantal jaren, dat was natuurlijk een voordeel.

De fries boven de ramen tuinzijde

fries-1 fries-2Deze fries heeft twee ventilatieroosters; de bestaande roosters sloten niet goed meer en gaven bij wind en storm veel tocht. De laatste jaren waren de openingen daarom dicht gemaakt waardoor de ventilatieroosters niet meer fungeerden. Wij hebben er voor gekozen om nieuwe, moderne roosters aan te brengen, op een minder opvallende plaats. Hiervoor moesten nieuwe panelen geplaatst worden, en kon de isolatie aangepakt
worden. In plaats van 18 mm polystyreen voor warmte-isolatie kwam 5 cm dikke steenwol, op MDFplaatmateriaal van 18 mm. Hierin twee openingen voor goed sluitende ventilatieroosters. de ventilatieroosters komen meer in de hoeken.

De borstwering aan de tuinzijde

spouw-1Zoals vermeld hing het paneel naar voor onder het gewicht van de radiator; de vensterbank was ook
aan vernieuwing toe. Ook hier is nieuw plaatmateriaal aangebracht, ook weer voorzien van 5cm
dikke steenwol. Overal werd extra aandacht gegeven aan het dichten van overgebleven kieren.
Om strakke vlakken te krijgen is afgezien van een vensterbank en volstaan met 18 mm MDF plaat
met aan de boven en de linker zijkant over de hele lengte een rand van 8 cm breed (zie foto).
een strakke afdichting van de spouw zonder vensterbank.

De borstwering aan de voorzijde

borst-1 borst-2Hier is gekozen voor dezelfde aanpak als aan de tuinzijde; nadat het bestaande plaatmateriaal
grondig verwijderd was en de boel schoongemaakt, kwam er een nieuwe MDF-plaat, ook weer boven
en opzij over de hele lengte voorzien van een rand van 8 cm, waardoor op de rugzijde van de plaat
net voldoende ruimte ontstond om de steenwol aan te brengen.
montage zonder zichtbare schroeven

Radiatoren
De nieuwste typen radiatoren zijn natuurlijk aanzienlijk zuiniger; tevens vonden we een model
waarvan de voorzijde compleet vlak is. De vrijstaande radiator aan de tuinzijde werd weggehaald, en
in de plaats kwam er een zwaardere uitvoering onder het grote raam.
De oude radiator met vensterbank De oude radiatoren gaan er uit.

Eindresultaat

resultaat-2 resultaat-1

Een voorlopige conclusie is dat de gestelde doelen bereikt zijn: bij een aantal fikse windvlagen bleek er geen spoor van tocht bij de ramen; wat opvalt, is dat naar de beleving van ondergetekende er ook
minder geluid van buiten naar binnen komt, ondanks het feit dat we al langer dubbel glas hadden wat ook bijdraagt aan geluidsisolatie.

Kosten
Door het isolatiewerk zelf te doen vallen de kosten natuurlijk mee: ± € 250,- voor MDFplaatmateriaal en steenwol (inclusief huur aanhangwagen). Daartegenover staat dat je als doe-het-zelver routine mist, en dus in tijd moet investeren:
Het voorbereiden en in elkaar zetten van de borstweringen en de bovenfries vroeg ongeveer een week; het plaatsen en afwerken 2 dagen.
Het weghalen van de oude en plaatsen van nieuwe radiatoren werd door een plaatselijk bedrijf gedaan; de factuur bedroeg ± € 1.875,-
Een investering waarvan we sindsdien iedere dag genieten.

Johan Quaghebeur, Essex, augustus 2009